Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Recenze : HK Warp Factor

Recenze : HK Warp Factor

26.2.2006 - Kategorie: Efekty
HK nabízí svým příznivcům hned několik krabiček, přičemž mnoho z nich využívá elektronek. Warp Factor je trochu z jiného soudku. Je to zkreslovač založený na polovodičových součástkách a jeho určení je mířeno do oblasti sedmi-strunných, baritonových a vůbec - podladěných kytar.

Design, ovládací prvky

Design Warp Factoru (dále WF) je celkem originální. Myšlenka vychází pravděpodobně z idey vzhledu starého známého fuzz face, ale  je trochu víc propracovaná s tím, že konečný vzhled připomíná hlavu fousatého frajera s brýlemi. Case, ve kterém jsou střeva WF umístěna je středně těžký kovový odlitek.Ten je placatý, zabírá relativně velkou plochu a dvě třetiny dna má pokryt pryží, a díky tomu všemu má výbornou stabilitu, takže nějaké převržení nebo odkopnutí nehrozí.

Warp Factor

Krabička je napájena adaptérem HK PSA 0214, který je dodáván s efektem. Jeho parametry (12V~700mA )jsou odlišné od většiny adaptérů, které slouží k napájení krabiček a je důrazně doporučeno používat originální adaptér. Baterkama se efekt napájet nedá.

Konektory

Vstupní a výstupní konektory ve formě klasických 6,3 mm jacků jsou na "zadní" straně efektu, kde je i konektor pro napájení. V dolní části efektu je heavy duty přepínač (respektive vypínač). Zapnutí efektu je indikováno červenou LED diodou. V horní části jsou tři ovládací knoflíky s umělo-hmotnými krytkami : Gain, Warp, Level. Pod nimi ještě nalezneme malý přepínač Sub, který slouží ke zvýraznění basů. Provedení tohoto přepínače je jediná drobná chybička ne celém efektu. Jeho stav je totiž vizuálně znázorněn viditelností červeného prstence. Po zamáčknutí "čudlíku" tento prstenec není viditelný. Bohužel, tento prstenec je viditelný ve skutečnosti pouze při ostrém pohledu z krátké vzdálenosti, takže stojící kytarista (nedejbože v přítmí podia) prakticky vizuálně stav přepínače nepozná (poznat jej může podle zvuku). Pro konstruktéry je zde ideální možnost k podsvícení tohoto přepínače. Na druhé straně jeho  funkce není až tak dramatická, jako třeba v případě hlavního přepínače. Dá se totiž předpokládat, že s ním nebude  až tak často manipulováno.

Zvuk

Zvukově je WF blízký zesilovačům, které produkují americký typ zkreslení. Vzhledem k tomu, že jsem již testoval kombo HK Warp 212, můžu prohlásit, že zvuk WF je velmi podobný tomuto kombu, což je celkem logické. Firma prostě má konkrétní představu o zvuku, kterou na svých produktech uplatňuje (trochu jinak je to u nyvyšší třídy zesilovačů např. Triamp MKII , které poskytují několik typů zvuků). Bližší popis zvuku je tento : tvrdý, masitý, těžkotonážní zvuk. To je zhruba základní charakteristika zvuku, přičemž jeho další nuance se odvíjejí od nastavení knoflíků Warp a Gain (Level má samozřejmě pouze jednoduchou funkci týkající se hlasitosti).

Pod označením Warp se skrývá jednoduchá funkce a to úprava frekvence v oblasti středů. Takže jedna krajní poloha poskytuje velmi temný, méně výrazný a méně šťavnatý zvuk, zatímco opačná poloha nabízí agresivnější zkreslení s vyššími středy a chlupatějším charakterem.

Gain je knoflík, který ovlivňuje (jak jinak) míru zkreslení. Tady asi stačí poznamenat, že u efektů jako je WF klidně můžete se zkreslením šetřit. V maximální míře je totiž hodně chlupaté. U "amerického" zkreslení se zdráhám mluvit o "bzučení", jaké lze dostat při nějakém extrémnějším nastavení např. z MT-2. Proto mi víc vyhovuje označení "chlupatý zvuk". Ten je samozřejmě méně konkrétní se sléváním některých tónů, nicméně existuje spousta kytaristů, kteří jej využívají.

Hlavní síla WF ale tkví někde ve tří-čtvrtině možného zkreslení. Zvuk je zde dostatečně ostrý a masivní, stvořený pro pomalé a těžké pasáže. I v polovině možného zkreslení je zvuk docela dobře použitelný, je hodně konkrétní, ale samozřejmě už nemá tu ostrost.

Docela zajímavá je funkce přepínače Sub. Ten by měl zapříčinit to, že zvuk daného aparátu bude připomínat zvuk, který produkují 4x12 kabinety. Při testování WF přes stack, který box 4x12 obsahoval, byla tato alternativa slyšet minimálně (jak tyky ještě víc slyšet 4x12ku na 4x12ce? :-). U komba už ovšem k posunu zvuku k větší prostorovosti došlo a proto jsem nakonec nechal přepínač právě v této poloze, která mi hodně vyhovovala. Technicky je "simulace" 4x12 boxu řešena zvýraznění basů v oblasti 90Hz (což by měla být rezonanční frekvence zmíněných kabinetů). U této funkce WF je zdůrazněno, že není vhodná ke všem aparátům -  z jakého důvodu a jaké mohou být důsledky, to již nikde rozvedeno není, ale dle mého názoru o nic drastického jít nemůže.

Závěr

Ačkoli WF je samotnou firmou HK dáván do souvislostí hlavně s podladěnými kytarami, lze jím samozřejmě zkreslit zvuk i klasicky naladěné kytary. Jde nejspíš spojitost s aktuálními trendy, kdy jsou podladěné kytary kombinovány zrovna s tímto typem zvuku. Určení je jasné - metalisti, respektive nu-metalisti. Pro ostatní styly (včetně klasického hevíku) bych WF nedoporučoval (nicméně HK nabízí spoustu jiných produktů, které právě ostatní kytaristi mohou využít). Celkově je zvuk WF velmi podobný ne-lampovým produktům HK. Zároveň můžu říct, že pokud se vám právě firemní zvuk HK líbí, pak ho pomocí WF ho dostanete ze svého stávajícího aparátu. Připomíná mi to marshallí Jackhammer, který je sice zvukově jinde, ale přesně stejným způsobem lze pomocí něho dostat z jiného aparátu zvuk, který mají Marshallovské Valvestaty.

Hodnocení uživatelů : Warp Factor

Fotodokumentace :

HK Warp Factor poster HK Warp Factor
Infernal
Diskuse k článku