Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Macho FBM Custom

Macho FBM Custom

20.8.2006 - Kategorie: Galerie čtenářů
Tak máme tu další skvělý kousek, kterým se může pochlubit FBM

Specifikace:

  • tělo : mahagon
  • krk : průběžný s javorovými "prolepkami"
  • hmatník : eben
  • mechaniky : Yamaha
  • snímače : R.M.Pickups F1(kobylka) a Rh-(krk)
  • kobylka : Shadow SH 970 piezo bridge
  • povrchová úprava : vosk

Požadavek zněl na kytaru s hutným, co nejníž posazeným, čitelným zvukem a piezo snímačem. Jednotlivé kroky byly detailně probírány s kytarářem p.Machem a případně upravovány podle konkrétních požadavků. Takže je to nástroj přesně "ušitý na míru" skvěle plnící očekávání a zadání, přestože mnoho věcí bylo upravováno až v průběhu výroby. Volnou předlohou byla kytara Ibanez SCA.

Kytara výborně rezonuje, hraje nasucho velmi hlasitě a pseudoakustický zvuk (piezo) se nadmíru vydařil. Ve zkreslení produkuje masivní nabasovaný zvuk (Což samozřejmě znamená, že na "sólování" to není příliš vhodný nástroj, protože mu chybí vysoké frekvence, které by se musely dodat jiným snímačem. Měl jsem možnost vyzkoušet R.M.Custom, který produkoval výborně táhnoucí, šťavnatý, zpívající zvuk, ale na riffy byl na můj vkus přece jen příliš "navýškovaný", ostrý a neměl takové "kule" jako F1)



Na počátku byl kus mahagonu starý desítky let a zárodek průběžného krku, Postupně vznikaly první kontury nového nástroje:

ks ks
 
Až se začala rýsovat skutečná nová kytara schopná prvních zkoušek a poznatků. Snímače se teprve vybíraly, proto byly uchyceny pouze pomocí molitanu, bez konečných úprav, povrchových a s provizorními mechanikami, protože jsem čekal na zamykací mechaniky Schaller 3+3 (kterých jsem se nakonec stejně nedočkal, ale právě "zkušební provoz" prokázal, že nejsou nutné, protože kytara se téměř nerozlaďuje):

ks ks

A nakonec tento "mačo" zvedl hlavu v celé své kráse:

ks

O zvukových vlastnostech jsem se již zmiňoval, je to účelový nástroj hrající hutné riffy s možností okamžitého přepínání do akustického zvuku (přesněji řečeno do zvuku, který se akustickému velmi podobá, protože samozřejmě žádná elektrická kytara nebude hrát úplně stejně jako kytara akustická).

Kytara vyžaduje opravdového "mača" J, protože struny používám 13-ky (nebo když nejsou, tak v nejhorším případě 12-ky, vždy podladěné o tón), v tom případě se tato kytara za silný stisk a námahu odvděčuje opravdu masivním a pevným zvukem a snese i "hrubé zacházení" (které je nezbytné při mém nastavení zesilovače, viz. dlouhé debaty o agresivním zvuku na Instrumento diskuzi).

Roller nut je stejný jako (byl) na Sandonově Picassu (ale já jsem s ním na rozdíl od něho spokojen a žádné problémy mi nepůsobí).

A zvláštní odstavec si snad zaslouží ovládání kytary, protože není zase úplně běžné. Spolupracuje se speciálně upraveným zesilovačem a používám dvě šňůry - jednu na zkreslený zvuk (přímo do aparátu), druhou na piezo (přes akustický simulátor do upraveného čistého kanálu). K tomu je namístě říct, že na této kytaře vůbec nepoužívám čistý zvuk humbuckerů, ale všechny čisté zvuky hraju přes piezo snímač.

Ovládání je pak následující:

  • třípolohový přepínač (kobylka/oba snímače/krk)
  • potenciometr volume
  • potenciometr push/pull (tónová clona + rozpínání snímačů)
  • potenciometr volume piezo push/push (což je nový termín vymyšlený kolegou Sandonem, protože pracuje na poklep, nemusí se vytahovat, což je velice výhodné pro rychlé přepínaní a ušetřilo to jeden přepínač navíc. Pochází z Yamaha MIDI kytary Daniela Forró.)
     

Fotogalerie : Macho FBM Custom

FBM (Hyenik)
Diskuse k článku