Články
Macho FBM Custom- Kategorie: Galerie čtenářůTak máme tu další skvělý kousek, kterým se může pochlubit FBM
|
Specifikace:
- tělo : mahagon
- krk : průběžný s javorovými "prolepkami"
- hmatník : eben
- mechaniky : Yamaha
- snímače : R.M.Pickups F1(kobylka) a Rh-(krk)
- kobylka : Shadow SH 970 piezo bridge
- povrchová úprava : vosk
Požadavek zněl na kytaru s hutným, co nejníž posazeným, čitelným zvukem a
piezo snímačem. Jednotlivé kroky byly detailně probírány s kytarářem p.Machem a
případně upravovány podle konkrétních požadavků. Takže je to nástroj přesně
"ušitý na míru" skvěle plnící očekávání a zadání, přestože mnoho věcí bylo
upravováno až v průběhu výroby. Volnou předlohou byla kytara Ibanez SCA.
Kytara výborně rezonuje, hraje nasucho velmi hlasitě a pseudoakustický zvuk
(piezo) se nadmíru vydařil. Ve zkreslení produkuje masivní nabasovaný zvuk (Což
samozřejmě znamená, že na "sólování" to není příliš vhodný nástroj, protože mu
chybí vysoké frekvence, které by se musely dodat jiným snímačem. Měl jsem
možnost vyzkoušet R.M.Custom, který produkoval výborně táhnoucí, šťavnatý,
zpívající zvuk, ale na riffy byl na můj vkus přece jen příliš "navýškovaný",
ostrý a neměl takové "kule" jako F1)
Na počátku byl kus mahagonu starý desítky let a zárodek průběžného krku,
Postupně vznikaly první kontury nového nástroje:
Až se začala rýsovat skutečná nová kytara schopná prvních zkoušek a poznatků.
Snímače se teprve vybíraly, proto byly uchyceny pouze pomocí molitanu, bez
konečných úprav, povrchových a s provizorními mechanikami, protože jsem čekal na
zamykací mechaniky Schaller 3+3 (kterých jsem se nakonec stejně nedočkal, ale
právě "zkušební provoz" prokázal, že nejsou nutné, protože kytara se téměř
nerozlaďuje):
A nakonec tento "mačo" zvedl hlavu v celé své kráse:
O zvukových vlastnostech jsem se již zmiňoval, je to účelový nástroj hrající
hutné riffy s možností okamžitého přepínání do akustického zvuku (přesněji
řečeno do zvuku, který se akustickému velmi podobá, protože samozřejmě žádná
elektrická kytara nebude hrát úplně stejně jako kytara akustická).
Kytara vyžaduje opravdového "mača" J, protože struny používám 13-ky (nebo když
nejsou, tak v nejhorším případě 12-ky, vždy podladěné o tón), v tom případě se
tato kytara za silný stisk a námahu odvděčuje opravdu masivním a pevným zvukem a
snese i "hrubé zacházení" (které je nezbytné při mém nastavení zesilovače, viz.
dlouhé debaty o agresivním zvuku na Instrumento diskuzi).
Roller nut je stejný jako (byl) na
Sandonově Picassu
(ale já jsem s ním na
rozdíl od něho spokojen a žádné problémy mi nepůsobí).
A zvláštní odstavec si snad zaslouží ovládání kytary, protože není zase úplně
běžné. Spolupracuje se speciálně upraveným zesilovačem a používám dvě šňůry -
jednu na zkreslený zvuk (přímo do aparátu), druhou na piezo (přes akustický
simulátor do upraveného čistého kanálu). K tomu je namístě říct, že na této
kytaře vůbec nepoužívám čistý zvuk humbuckerů, ale všechny čisté zvuky hraju
přes piezo snímač.
Ovládání je pak následující:
- třípolohový přepínač (kobylka/oba snímače/krk)
- potenciometr volume
- potenciometr push/pull (tónová clona + rozpínání snímačů)
- potenciometr volume piezo push/push (což je nový termín vymyšlený kolegou
Sandonem, protože pracuje na poklep, nemusí se vytahovat, což je velice výhodné
pro rychlé přepínaní a ušetřilo to jeden přepínač navíc. Pochází z Yamaha MIDI
kytary Daniela Forró.)
Fotogalerie : Macho FBM Custom