Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Recenze : Rocktron Metal Planet

Recenze : Rocktron Metal Planet

28.12.2006 - Kategorie: Efekty
Už jste vyzkoušeli všechny dostupné distortiony na trhu a žádný vám nevyhovuje? Metal Planet je relativně novým přírůstkem do rodiny zkreslovačů, tak se nebojte zprznit s ním ladné křivky sinusového signálu…

Metal Planet je prakticky stejné konstrukce jako Deep Blue Chorus. Obsahuje samozřejmě jen jeden výstupní jack a liší se ovládacími prvky. LEVEL a DISTORTION mají opět vintage krytku na potenciometru. K LEVELu není co říct, zajímavě funguje DISTORTION. To, že se jím nastavuje míra zkreslení je zřejmé, nicméně výsledek není stejný jako většiny zkreslovačů. Pokud hrajete něco rychlejšího, tak změnu v míře zkreslení poznáte pouze v první třetině otočky potenciometru. Takto se dají nastavit nějaké méně zkreslené zvuky alá crunch, ve zbytku dráhy se změna zkreslení neprojevuje. Tak proč je takto ovládání zkreslení navrženo? Odpověď přijde pokud zahrajete pomalejší tlumené údery. Méně vytočené zkreslení se projeví rozbředlostí jednotlivých “palmutingů“, s přidáváním jeho intenzity jsou údery šťavnatější a pevnější.

Další dva ovladače mění čtyři parametry „jelikož avšak nýbrž protože“ jsou to souosé potenciometry. Tady jsem zjistil malinkou mušku – knoflíky se otáčejí mírně ztuha, což by nevadilo, ale drhnou o sebe a při otáčení jednoho je třeba přidržet ten druhý, aby se neotáčel s ním. Po krátké době používání si na to začnete dávat pozor, ale je dost dobře možné, že je to vlastnost pouze čerstvě distribuovaných efektů rovnou z továrny.

Otáčím teď , oproti dobrému zvyku, vše doleva tedy na nulu. Zvuk zbavený všech nabízených frekvenčních pásem není opravdu moc k použití a nepomůže tomu ani přidání basů, neboť zvuk je pořád zatlumený a mezi ostatními nástroji nenávratně ztracený. Což takhle přidat výšky? Naučeným hmatem otáčím knoflík pro výšky skoro o 360 stupňů a postupně cítím řezavou bolest v uších. Ještě, že jsem neměl nijak zvlášť „osolený“ aparát jinak by mi v uších hučelo asi ještě dlouho po testování. Takže kombinace basů a výšek vytváří pronikavý, řezavý, ostrý zvuk. Všechno se dá ale napravit přidáním středů (MID FREQ) – zvuk mohutní, tloustne, ubývá na pronikavosti. Zbývá nám tady ještě knoflík MID. Ten má na starosti ovládání středů vyříznutých ze zkresleného zvuku. Právě pomocí něj a MID FREQ se dá nejvíce ovlivnit charakter zvuku.

Celkově mě Metal Planet ničím nepřekvapil, což míním jako pochvalu, protože jsem zvyklý od pohledu určovat efektům jejich vlastnosti, většinou spíše dobré, a při reálném testování můžu být zklamán – což se v tomto případě nestalo. Viděl jsem, že Metal Planet má čtyři ovládací knoflíky pro změny frekvence a že tedy bude možno velmi detailně nastavit zvuk, což je pravda. Zkreslení se dá nastavit do všech směrů včetně extrémů v krajních nastaveních: od bzučivého roztřepeného zvuku po ostrý bolestivý pronikavý. Ač lze nastavit i bzučivější zvuky, které jasně dávají najevo, že ve střevech efektu jsou polovodiče, nelze o distortionu říct, že je to „bzučák„. To se totiž může lehce stát pokud návrháři myslí jen black nebo death metalisty, kteří hojně využívají „včelíny“ – tedy spousty netlumených úderů na jednom pražci za sebou, které se slévají a vytvářejí takový souvislý jednolitý sound (víte co mám na mysli). Metal Planet uspokojí určitě i je, ale taky ostatní, protože co se týče rozeznatelnosti jednotlivých úderů, není na tom nijak špatně - záleží na tom, co si nastavíte. Druhá věc je dynamika – pokud budete efektem dokrmovat lampu, pak na ni můžete zapomenout, s tím se nedá nic dělat.

Dnes je v módě nu-metal a s ním sedmi-strunné kytary. Vzhledem k tomu, že mám jednu svoji šestistrunku podladěnou o pět půltónů, mohl jsem zjistit, jak Metal Planet uspokojí fanoušky tohoto stylu. Zde je třeba se zaměřit na strunu H. Ta je naladěna tak nízko, že mnohdy zní v porovnání s ostatními strunami velmi břitce. Metal Planet v této zkoušce obstál, i háčko zní pěkně ostře ve většině nastavení.

Co se týče snímačů, kreslil jsem na kobylkových i krkových, humbuckerech i singlech. Podle očekávání, ten správný metal se linul z kobylkových humbuckerů. Snímače u krku (singly i humbuckery) zněly neostře a tlumeně.

Zkreslení je podle mě tak individuální věc, že k nalezení toho správného osobitého zvuku prostě nemůže stačit těch pár krabiček, které jsou na trhu. A právě proto vítám každý nový zkreslovač. Myslím že mezi distortiony Zoom Trimetal, Ibanez Smashbox, Marshall Jackhammer, Boss MT-2 má Metal Planet dobrou startovní pozici a to nejen díky zvukovým vlastnostem, ale i ceně.

 

Publikováno se souhlasem Music Store

Jiří Polášek
Diskuse k článku