Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Recenze : B.C.Rich Warlock Bronze 2005

Recenze : B.C.Rich Warlock Bronze 2005

18.5.2007 - Kategorie: Kytara
Kytary Warlock jsou ikonou firmy B.C.Rich už několik let. Pokud vyslovíme jméno firmy, pak první, co si člověk představí je právě Warlock.

Vůbec Warlock je "taková temná čarodějná" kytara. Objevuje se ve všech sériích, a už se jedná o standardní modely, speciální modely, limitované edice, akrylické kytary, signature modely a podobně. O custom kytarách ani nemluvím. Takové cti se jiným tvarům ze stáje B.C.Rich zdaleka nedostává. Některé modely v roční produktové řadě úplně chybí ( konkrétně třeba Ironbird v modelech ročníku 2005), jiné jsou zastoupeny pouze v některých sériích (Virgo). To může být ovšem i strategie firmy. Zajímavé je taky to, že tento tvar, ačkoli je dosti oblíbený, se nesnaží ostatní firmy nijak kopírovatjakoby uznávaly, že je to originální nápad B.C.Rich (jen Fokus a taky Stagg se svým Metal-Xem, případně Warmoth kopie vyrábějí).

Vzhled

Warlocka se B.C.Rich v nedávné době snažila různým stylem inovovat po stránce vzhledu (tribal grafika, limitované edice s grafickými motivy a také netypicky i pickguard !), nicméně většina modelů včetně testovaného si zanechává jednoduchý, ale zároveň krásný design. V nejnižší sérii, kterou je právě "bronze série" je Warlock nabízen v černé nebo červené barvě kombinované s pochromovaným hardwarem. Hrany těla jsou příjemně seříznuté, a to nepravidelně, nebo záběr do materiálu je v některých místech záměrně větší, což vzhledu jen přidává.

I mezi samotnými sériemi jsou rozdíly - povšimněte se hlavic a počtu snímačů (V Bronze sérii došlo také na změnu různých materiálů)

Komponenty

Korpus je z agathisu, což je levná náhražka mahagonu. Toto dřevo, které má zvukové vlastnosti podobné jako mahagon, můžeme najít jako obří jehličnan v Asii a Austrálii. Ne vždy ale měly Warlocky korpus z agathisu. Ve starších katalozích lze najít i použití lípy.

Dvouoktávový hmatník s menzurou 25,5" je z rosewoodu a je označkován kulatými bodíky. Javorový krk je ke korpusu přišroubován a svírá s tělem mírný úhel. To mi kdysi připadalo podezřelé, ale tuto konstrukci kdy se kobylka, snímače a krk postupně svažují, využívá více firem. Krk byl jednu dobu označován jako "fast action", nicméně testovaný model disponoval prostě klasickým krkem na jaký jsme zvyklí u superstratů a rozhodně jsem v ruce držel i tenčí plošší krky.

Hlavice v sérii 2005 je kupodivu určitou variací hokejky, což je celkem překvapivé, protože od jisté doby přešli v B.C.Rich u většiny kytar na lukrativnější hlavice typu "widow". Vypadá to, jako by tyto lukrativnější hlavice měly být nyní součástí pouze dražších modelů. Osobně nejsem příznivce těchto "rohatých" hlavic, protože jsou hrozně nepraktické (např. při odmotávání strun kličkou), taktéž u nich nelze provést výměnu ladících strojků za "locking tunners" kvůli tloušce hlavice . To ale neznamená, že by byly odlité strojky nekvalitní, právě naopak – manipulace s nimi je přesná, plynulá.

Kobylka je typu "One-piece adjustable", případně je označována také jako "wrap-around", což je můstek i struník v jednom. Struny jsou částečně obtočeny kolem základního plátu a vedou přes zobáčky, kterými lze kytaru naladit v oktávách. Mírné doladění lze provést i při natažených strunách, i když dostat se k manipulačním šroubům není nejpohodlnější. Celý základní díl je ukotven dvěmi masivními šrouby a tažen strunami. Při výměně strun vypadne...

Snímače jsou označeny jako BDSM humbuckery. Nechci se mýlit, ale podle zvuku bych tipoval na to, že se jedná o identické součástky, lišící se umístěním na korpusu. Nejspíše se bude jednat o běžnou asijskou produkci i když B.C.Rich na ně v určitých etapách stříká i svoje logo. Také přítomnost či nepřítomnost pólových nástavců na snímačích v různých bronze sériích napovídá, že zde není striktní tradice v osazování. Celá elektronika sestává ještě ze tří-polohového přepínače a knoflíků Volume a Tone, které jsou pro oba snímače společné.

Kytara pochází z Číny (dražší sériově vyráběné modely jsou z Koreje) a je naprosto skvěle řemeslně zpracována - nemá nejmenší chybičku, oděrku apod. Aktuálně kytary B.C.Rich dokonce obsahují nálepku s jménem technika, který kytaru kontroloval před expedicí.

Pocity ze hraní

Nádherný tvar Warlocka je vykoupen omezeními při hře. Můžu říct, že tato kytara je docela nepohodlná. Neberu v potaz, že trčí do všech světových stran (korpus, a v případě widow hlavice i ona) a tak ji člověk každou chvíli někde odře, někde s ní třískne apod. (doporučuji rohy olepit izolačkou). Hlavní problém je vyváženost. Warlock napadá na hlavu "jak byk". Napadání je tak markantní, že při hře pozorujete, jak si musíte kytaru podepírat a vyrovnávat, což pro techniku hraní není ideální. S větší délkou řemenu je to znát více, než s kytarou "pod krkem". Fandové Warlocku si na tohle ale prostě musí zvyknout. Dokonce už máme polohu, kdy kytara zapřená v určitém úhlu do nohy nenapadává – a on ten postoj vypadá dost dobře drsně :-) Taktéž se mluví o možnosti přešroubovat si čudlíky pro řemen, tak aby k napadávání nedocházelo, ale v praxi jsem neslyšel o nikom, komu by to pomohlo. Na druhé straně s Flying Véčkem si vůbec nezahrajete vsedě, zatímco s Warlockem bez nejmenších problémů.

Kobylka "one-piece adjustable" mi při hraní moc nesedla. Vzhledem k popisovanému šikmému sklonu kobylky-snímačů-krku je kobylka dost vysoko, navíc je krátká a tak kytaristům zvyklým třeba na Floyd Rose trčí kus dlaně někde v prostoru a ruka si nemá kde odpočinout. V tomhle směru mi víc vyhovuje klasický "tune-o-matic", kdy ruka v klidu spočívá mezi struníkem a můstkem a nepadá někam za kobylku. Navíc zobáčky namontované kobylky celkem řežou do dlaně (na custom modelech bývá v případě pevných kobylek použit "Quadmatic bridge", který je už od pohledu příjemnější )

Zvuk

Když jsem si kdysi kytaru koupil a zapojil do aparátu, pamatuji docela přesně, jak jsem byl rozčarován. Zvuk totiž nebyl nijak výrazný a ačkoli jsem si byl vědom kvality snímačů, čekal jsem víc. Pak ale stačilo přepojit kytaru do stacku a už to zdaleka nebylo tak špatné – právě naopak. Kytara měla dostatek basů a výšek, prostě naprosto přesně to, co jsem potřeboval. Pravda, chyběly ji středy, ale do mé představy o zvuku zapadal tento Warlock ideálně. Jak se ale člověk mění, tak i já jsem později pořídil kytaru, která měla naopak zvuk hodně položený ve středech. Málo středů u Warlocku se bohužel projevovalo i v kapele, kde se zvuk mého Warlocku ztrácel v duelu právě se středově znějící kytarou a to konkrétněji ve společných pasážích. V momentě, kdy však středová kytara začala hrát sólo, podpořil ji Warlock velmi srozumitelnými těžkými a jasně rozeznatelnými riffy (palm muting zní úžasně).

Snímače nijak nenapískávaly s výjimkou toho, kdy jsem cíleně vyvolával zpětnou vazbu. Ovšem nesnesly se s přemírou zkreslení, které jsem doloval z MT-2 (mimochodem dost častá kombinace, jak jsem vyčetl z diskusních fór). Proto jsem musel tenhle bossácký efekt krotit, protože přílišné bzučení zas nemusím. Z kombinace snímačů tentokráte žádnou nebudu vyzdvihovat, krkový je lepší na akustické věci, kobylkový zase na doprovody. Mezipoloha přepínače je takový vděčný kompromis a hraní sól záleží na vkusu kytaristy a stylu. V metalu se většinou hodí na sóla víc kobylkáč, bluesové sólíčka by mohla znít sladce pře krkový snímač (ale kdo bude hrát na Warlocka blues to nevím).

Nezkreslený zvuk, především na krkový snímač, byl nádherně čistý, výrazný, zvonivý, hluboký...prostě velmi pěkný, ale bojím se, že zrovna držitelé Warlocků mu nedají tolik prostoru, který by si díky své kvalitě zasloužil. Tradičně musím říct, že sustain nástroje byl velmi dlouhý a vyrovnaný.

Celkově musím konstatovat, že zvuk všech nástrojů B.C.Rich, které jsem měl v ruce je velmi podobný, což je určitě dáno i použitím shodných materiálů.

BTW

B.C.Rich stejně jako jiné firmy má své firemní hráče. "Number one" mezi všemi interprety, kteří si vybrali tuto značku, je Kerry King ze Slayeru. Firma mu vyrobila několik nástrojů, přičemž se jedná o šipovky a Warlocky, které všechny pojí grafické zpracování s tribal motivy. V signature packu, které nyní B.C.Rich prodává, však právě najdeme Warlocka s korpusem z lípy.

Dalším, firmou hodně prezentovaným kytaristou byl Mick ze Slipknotu. Ten již od firmy utekl k Ibanezu a tím pádem se po něm v materiálech B.C.Rich slehla zem, nicméně i on měl svůj signature model "Mick 7" s korpusem rovněž z lípy.

Závěr

Warlock v bronze sérii je kvalitně zpracovaný nástroj. Jeho nízká cena potěší každého a začátečníky, kteří touží po trochu extravagantním nástroji, tím víc. Image je vykoupena sníženou pohodlností při hraní. Z9162.1170751857@xeÇď0â ˙˙,ÔÇď0â źÇďŚ2 ˙˙,ÇďŚ2 xL!M!N!O!P!Q!R!T!U!V!W!X![!\!]!^!_!`!a!…!•!­!ş!ź!â!ç!ó!ű!* !@ !^ !b !g !h !~ !„ !… !ž !  !˘ !A !h !k !r !u !x !ľ !˝ !Á !# !Ü!á!ä!-!I!z!‹!‘!¸!ż!ä! !!!!!!!)!W!X!Y!_!a!Š!Ę!Ü!Ý!Ţ!0!S!U!X!]!`!u!Š!Ž!–!˛!ľ!ˇ!Ŕ!Ĺ!!x!}!”!­!ł!´!ľ!ˇ!š!Ä!Ĺ!É!Í!Ń!Ô!Ő!×!Ů!á!ă!ć!é!ë!í!ď!ń!

Jiří Polášek