Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Digitech Digiverb

Digitech Digiverb

27.5.2010 - Kategorie: Efekty
Jak již název napovídá, jde o digitální reverb z dílny světoznámé firmy Digitech, konkrétně Digiverb spadá do série pedálů „X-SERIES“. Pedál nabízí sedm rozmanitých zvukových módů, stereo výstup a firemní CIT Cabinet Modeling pro bezproblémové zapojení pedálu přímo do mixu, či do nahrávacího zařízení. Napájení je možné jak baterií, tak 9V adaptérem s proudem min. 300mA.

Zpracování

Pevná kovová krabička modré barvy se svými rozměry velmi podobá klasickým efektům firmy Boss, včetně umístění jackových zdířek (díky stereo výstupu jsou pro výstup zdířky dvě) po stranách a zdířky na adaptér na horní hraně. Nutno říci, že ovládání je díky dobré přehlednosti ovládacích prvků velmi snadné. K dispozici zde jsou potenciometry Level (v podstatě míchání hlasitosti čistého a efektovaného signálu), EQ pro dodatečnou ekvalizaci ozvěny, Decay pro nastavení délky dozvuku a sedmipolohový přepínač zvukového módu. K indikaci sepnutí efektu slouží poměrně rozměrná červená LED, čili s hledáním pedálu na temném pódiu by neměl být ani ten nejmenší problém. 
Pod šlapkou s gumovým povrchem a vyraženým nápisem Digitech se nachází prostor pro uložení 9V baterie (opět velká podobnost s konceptem efektů Boss). Nutno bohužel říci, že u tohoto pedálu Vám na výměnu baterie jedna ruka opravdu nestačí – pro odstranění krytu je třeba na obou stranách zároveň zamáčknout stříbrné čepy, které kryt drží na místě. Toto mi příliš praktické nepřipadá a rozhodně to na rychlosti výměny baterie např. během koncertu nepřidá.

Digitech Digiverb

Zvuk

Pedál nabízí nejen klasické zvuky Room, Plate, Hall a Spring reverbu, ale také ne tak obvyklé módy, jako třeba Gated reverb, Reverse reverb a Church (ten je ovšem zvukově dosti podobný klasickému Hall-u). Room je výborný na opravdu jemné dodání prostoru, dovedu si představit, že by mohl být během hraní klidně zapnutý nonstop. Plate reverb se již dá nastavit i jako velmi dlouhý reverb, v maximální poloze potenciometru Decay se začíná blížit módům Hall a Church. Hall dodává dojem ještě „většího“ prostoru, tento zvukový mód se již spíše než k jemnému dobarvení hodí na atmosferičtější pasáže. Podobně je tak tomu i u módu Church, který mi připadá jen lehce jinak ekvalizovaný, rozsahem je velmi podobný Hall-u. Pozor ovšem s extrémnějšími nastaveními – dochází pak k zeslabení signálu a mohli byste se lehce v kapele ztratit. V pozicích 5 a 6 se dostáváme k módům Gated a Reverse. Specialita Gated spočívá v utnutí ozvěny po nějaké chvíli (nastavitelné potenciometrem Decay) namísto obvyklého doznívání. Osobně si příliš nedovedu představit využití tohoto módu, maximálně tak v sólech, kde není vždy žádoucí dlouhé doznívání. Reverse je pro mě zvukově zajímavější, když se nastaví jen do pozadí, dodává zvuku zajímavou texturu – dochází zde k přehrávání signálu pozpátku. Jako poslední je přítomný klasický zvuk pružinového reverbu zastoupený módem Spring. Tady se podle mého názoru výrobci příliš nedařilo – mód Spring zní paradoxně nejdigitálněji, nejuměleji. Ve zvuku je přítomno příliš simulace širokého vibrování pružiny, což má za následek nepřirozené „čvachtání“. 
Osobně musím pedálu vytknout to, že není takřka možné prakticky využít nastavení s potenciometrem Level úplně vpravo – tedy nastavení, kdy bude slyšet pouze efektovaný signál. Efekt totiž přidává ozvěnu s malým zpožděním a v této chvíli se to projeví naplno. Tuto možnost bych rozhodně přivítal. Na druhou stranu mě ovšem velmi příjemně překvapila funkce doznívání ozvěny i po vypnutí efektu! To se inženýrům v Digitechu rozhodně povedlo. 

Mínusy:

  • Spring reverb
  • Nepoužitelnost 100% wet signálu
  • Občasný „Volume drop“
  • Poměrně velká náročnost na napájení

Plusy:

  • Velká škála zvuků
  • Stereo výstup (bohužel jsem slyšel jen chvíli, znělo to velmi hezky)
  • Velmi praktické rozměry
  • Robustní konstrukce

Shrnutí

Digiverb je velmi versatilní, funkčně navržený pedál, který by si zcela jistě může najít místo u kytaristů, kteří hledají další zvukové možnosti, nemají na aparátu vestavěný reverb, či jim vestavěný reverb z nějakého důvodu nevyhovuje. Faktem ovšem zůstává, že pedál pravý pružinový reverb ani zdaleka nenahradí – staromilcům „vintážistům“ bych jej asi nedoporučil, to spíše experimentálněji zaměřeným jedincům. Rozhodně by se ovšem v nabídce reverb pedálů neměl přehlížet, protože si své místo zcela po právu zaslouží. 

Poznámky :
Testováno na lampovém aparátu Laney VC30 a kytaře Yamaha Pacifica 302S telecaster
K testu zapůjčil: www.hudebnisvet.cz

Honza Čapek
Diskuse k článku