Články

Články týkající se hudební teorie, hudebních nástrojů a hry na ně
Statistika: 240 článků |  17 autorů
Kytaráři : Infernalův rozhovor s P. Jurkovičem

Kytaráři : Infernalův rozhovor s P. Jurkovičem

5.7.2005 - Kategorie: Kytara
Jedním z našich nejuznávanějších kytarářů je Petr Jurkovič z Jílového u Prahy. Dělal kytary pro spoustu kytaristů naší scény, jeho kytary jsou zárukou kvality. Novináři ho často zpovídají, tak jsem se k tomu odhodlal taky. Ptal jsem se na některé věci, které mě zaujaly s tím, že jsem vycházel z rozhovoru, který s ním provedl Tadun (našel jsem to na netu). Komunikace proběhla dopisní formou....

Zdravím Vás Petře Jurkoviči...
Než jste začal vyrábět kytary, asi jste nejspíš musel nějakou dobu být sám kytaristou – hrál jste v nějakých skupinách ? A jak je to s Vámi dnes ? Hrajete v nějaké kapele, nebo si občas brnknete při táboráku, nebo se dostanete k tomu zahrát si na kytaru, jen když testujete svoje výrobky ?



Na kytaru jsem hrál od14cti let. prošel jsem samozřejmě obdobím bigbítu a zakládáním školních kapel. To bylo v letech 1965 až 75. Potom jsem začal hrát v „serioznějších" kapelách. Ze známých to byla kapela Bluesberry (84-86), pak moje trio Tucet. Zakládal jsem kapelu Žáha (1997-2002). Nyní hraji v kapele Highway61, v Tuctu a hostuji s kapelami Česnek. Takže na hraní u táboráku už ani nemám sílu.



Jaký byl vlastně impuls k tomu, abyste se začal zabývat stavbou kytar? Potřeboval jste kytaru pro sebe a kvalitní kytary se nedaly sehnat? A od koho jste se to všechno vlastně naučil, měl jste nějakého mistra nebo jste okoukal modely známých výrobců a pak zkoušel sám?



Kytary jsem začal „stavět a překopávat" už od patnácti let, ale skutečnou kytaru jsem si postavil až při působení v kapele Bluesberry. Důvod jste uhodl.. Kytary se sice sehnat daly, ale velmi drahé. Okoukal jsem stratocastera. Učil jsem se všechno sám, jen práci s dřevem a mašinami jsem se učilo u truhlářů.



Četl jsem nějaký rozhovor s Vámi, a pokud se nepletu, tak jste tam uvedl, že používáte na kytary asi 15-leté dřevo? Odkud toto dřevo berete? Je mi jasné, že nyní si asi děláte zásoby dřeva a toto dřevo třeba za 15 roků může být použito, ale když jste začínal tyto zásoby jste asi neměl….



Každý druh dřeva vyžaduje jinou dobu na vyzrání. Používám dřevo minimálně deset let staré. Dá se sehnat kdekoli. Spousty lidí mají na půdách fošny třeba po dědovi, který byl řezbář.. jak je dřevo staré se poměrně lehce pozná pokud již člověk má nějaké zkušenosti. Samozřejmě kupuji i dřevo syrové a čekám až vyzraje.



No a pokud si tedy děláte zásoby, kolik máte dřeva třeba nyní – na kolik kytar máte dřevo?



To je otázka moc na tělo. Mám ho dost, abych měl z čeho dělat ještě za dvacet let.



Co se týče dřev, tak jsem slyšel, že kytaráři to dělají mnohdy tak, že sbírají dřeva z různých starých věcí – části nábytku apod. Děláte to taky tak? Pokud ano, tak jaké jste například použil nejkurióznější věci?



Nedělám to tak, jen náhodně. Jednou jsem získal javor, který ještě pamatoval první republiku, a který byl používán jako obří kuchyňské prkénko na porcování masa. Byly z něho čtyři krky.



A jak se dá zjistit stáří dřeva – musí člověk spoléhat na toho, kdo mu dřevo dodá , že mu pravdivě poví, jak staré dřevo je, nebo se to dá zjistit nějakým přístrojem nebo jinou metodou?



Viz třetí otázka. Jinak se stáří dřeva dá taky poznat přímo čichem při řezání.



Mám dojem, že ve Vaší dílně nepracujete jen vy, ale i další lidé – kolik jich vlastně u Vás pracuje? Jak dlouho (přibližně) si musí člověk počkat pokud si u vás objedná kytaru – dejme tomu třeba kopii Fendra strata? A kolik kytar za rok asi postavíte ?



Pracujeme ve třech. Dva dělají převážně výrobu a jeden hlavně servis. Výroba trvá přibližně půl roku. Za rok postavíme 40-50 nástrojů. Tím jsou myšleny nástroje se sériovými čísly. Kromě toho uděláme několik předělávek nebo nástrojů, na něž si dal zákazník nějaký polotovar.

Co všechno při stavbě kytary vyrábíte – respektive , naopak jaké součástky musíte kupovat? A kde vlastně se dá takové zboží (pokud kupujete) sehnat, vždyť u nás snad žádný prodejce takovéhoto materiálu snad ani neexistuje?



Vyrábíme komplet celou kytaru, kromě osazení. V některý případech vyrábíme i kobylky anebo snímače. Plastové nebo kovové kryty vyrábíme rovněž sami. dovozců součástek je u nás dost. Při troše trpělivosti se dá sehnat vše, co potřebujete. A to, co neseženete, to se nedá sehnat ani venku (např. díly Musicman).



Používáte nějaké vlastní patenty – věci, které nelze běžně u sériově vyráběných kytar vidět ? (mám dojem , že jste udělal nějakou kytaru, která měla předzesilovači s ovládáním hlasitosti pro jednotlivé dvojice strun)



Nějaké finty používáme, ale nejsou to patenty. Většinou to závisí na tom, co zákazník chce. Je-li to možné, vyhovíme mu.



Jakou nejkurióznější, nejzajímavější kytaru jste postavil. A pro jakou zajímavou osobnost (vím o kytaristovi ze ZZ Top)?



Nejkurióznější nástroje jsem postavil pro klip nějaké americké kapely (už si nepamatuji jméno). Na ty nástroje pak hrály opice. Bohužel jsem ani ten klip neviděl. Jen jsem na něj četl recenzi. Ze známých osobností u nás jsme dělali kytaru pro M.Linharta (YoYoBand), P.Roškaňuka, P.Fialu (Mňága) atd (pozn. mnoho jmen jsem z rukopisu nepřeluštil :-). Kuriózní byla i kopie kytary Hammer pro Judas Priest revival. Těch lidí je víc, ale já si všechno nepamatuji...



Jak se díváte na inovace různých firem, které se snaží prosadit různé novinky např. – asymetrický profil krku, pražce do obloučku, upravené sedlové pražce pro lepší ladění (Buzz feiten systém a jiní), o kterém takovém řešení si myslíte, že je zbytečné a naopak jaká inovace myslíte, ze by se mohla prosadit?



Inovace mě zajímají, ale pro praktické hraní to mnoho nepřináší. Už jsem zažil tolik inovací a většina z nich po letech někam vymizela.. O žádné z nich si nemyslím, že by byla zbytečná, ale málokterá přinese nějakou revoluční změnu. Všechno zásadní už asi bylo vymyšleno. To není pesimismus, to je jen zkušenost.



[ pozn. rozhovor je z období přibližně březen 2003 ]

Infernal
Diskuse k článku