Produkty

Recenze a hodnocení produktů

Digitech - RP50

RP50

Digitech - RP50

kytarový procesor

  • 11 modelů zesilovačů

  • 19 efektů

  • automatický bubeník

  • modelování snímačů, kabinetů, akustické kytary

  • vestavěná ladička

  • case : tvrzený plast

Průměrné hodnocení uživatelů:

Celkové hodnocení:
5/10 (Počet: 9)
Ovládání:
4.8/10 (Počet: 10)
Spolehlivost:
5.8/10 (Počet: 10)
Zvuk:
5.2/10 (Počet: 10)
Vzhled:
6/10 (Počet: 10)
Cena:
7.4/10 (Počet: 8)

Recenze:

Recenze : RP50 ... Drobeček od DigiTechu

Recenze : RP50 ... Drobeček od DigiTechu

13.1.2007 - Kategorie: Efekty
To, že při konstruování efektů je důležitá jasná koncepce jsou si jistě dobře vědomi u DigiTechu. Je to vidět na řadě efektů s označením RP. Zatímco základ zůstává stejný, mění se ovládací prvky a funkčnost přístroje je ovlivněna zaměřením na konkrétní skupinu kytaristů, u kterých je předpoklad, že si efekt pořídí.

Je zcela zřejmé, že RP50 byla navržena s ohledem na co nejmenší pořizovací cenu, aby mohla konkurovat Zoomu 505 a taky novince od Alesisu s názvem GuitarFX. Všechny tyto efekty mají podobné vlastnosti a i pohledem lze usoudit, že patří do stejné kategorie. Obchodníci z DigiTechu si nejspíš také uvědomili, že nejlevnější efekt z jejich stáje – RP100 sice má některé nepopíratelné výhody oproti Zoomu 505, ale pokud jde koncovému zákazníkovi o co nejnižší cenu, mohl by sáhnout jinam…
Snížená cena se ovšem logicky musí někde projevit - viz následující popis.

Zmenšená RP100

První co mě napadlo bylo to, že RP50 je vlastně zmenšená RP100 …zmenšená asi tak na polovinu. V tom směru je číselné označení efektu velmi trefné. Při podrobnějším pohledu zjistíme, že úplně chybí knoflíky pro ovládaní parametrů v reálném čase, zmizela také natištěná matice s přehledem efektů a možných nastavení a našly by s i další méně podstatné detaily.

Vzhled hračky

Vzhled, malé rozměry a nízká hmotnost – to jsou důvody, proč mnoho kytaristů označí RP50 za hračku, zvláště pak ti, kteří měli pod rukama „něco z vyšší třídy“. Design RP50 nijak nevybočuje z řady rpéček, kombinace modré a šedé je klasika. Šedý kryt ovšem tentokráte není kovový, jak bylo u rpéček dobrým zvykem, ale plastový - nejspíš jedna z možností, jak ušetřit. Proti pohybu po podlaze je efekt zajištěn malými kousky pryže v rozích na spodní stěně. Je třeba doufat, že se časem neodlepí, jak tomu často bývá u podobných zařízení. Zespodu lze taktéž vkládat baterie a to docela pohodlně odklopením dvířek. Je potřeba šesti tužkových článků (AA), ty by měly zajistit chod minimálně po dobu patnácti hodin pokud si ovšem nedokoupíte adaptér (9V DC, 300mA). Mnoho kytaristů již adaptér s těmito parametry vlastní většinou pro napájení nějaké krabičky, což je výhoda proti RP100, která netradičně vyžadovala střídavé trafo s proudem 1300mA. Zadní stěna je vyhrazena pro konektory. Vstup, stereo výstup, napájení a konektor pro výrazový pedál – toť vše, samostatný výstup na sluchátka chybí. Horní část efektu se pyšní dvěmi pedály, šesti tlačítky a dvoumístným segmentovým displejem. Zobrazení informací je doplněno 15 LED diodami, ty jsou přiřazeny k textovým popiskům. Vevnitř efektu bychom našli srdce efektu - čip AudioDNA spolu s 24bitovými AD/DA převodníky.

Zvuk

Z technických parametrů vyplývá, že zvuk jakékoli kombinace efektů se nemůže lišit od zvuků ostatních rpéček. Takže pokud jste slyšeli některý z ostatních modelů, víte jak asi zní RP50. Ale pozor, v určitých patchích mohou znít dražší modely jinak. RP50 totiž na rozdíl od ostatních, umí použít použít pouze 8 efektů v patchi. Ne že by to nestačilo, navíc málokdo skládá patch ze všech použitelných efektových modulů, ale čistě teoreticky stejný zvuk jako na RP50 by se dal třeba na RP100 dobarvit dalšími třemi efekty. Zklamán může být ten, kdo je zvyklý na přesné nastavení efektů. Konkrétně například u chorusu je možné běžně měnit tři parametry (speed, depth, regen), RP50 však neumí nastavit každý z těchto parametrů zvlášť, ale má již předdefinované kombinace hodnot těchto parametrů (chorus1 – chorus9).
Důležitou roli při tvorbě vlastních zvuků bude jistě hrát modelování zesilovačů. RP50 jich nabízí jedenáct - od jemně nabuzených komb po řvoucí stacky. Z těchto možností mě tentokráte nejvíce zaujal zvuk akustické kytary. Cinkavý nádech strun byl mnohem přirozenější něž prosté vyvolání bypassu. Vlastnosti aparátů jsou opět shrnuty jen v několika předpřipravených kombinacích, které se liší nastavením gainu a levelu. Se zesilovači souvisí i reproduktory, jejich simulaci (cabinet modeling) je třeba použít při výstupu do sluchátek nebo mixu či rekordéru. Náš procesor jich umí rovněž jedenáct, vesměs jsou to boxy 4x12 nebo 2x12.
K dispozici je také třípásmový equalizér (basy, střed, výšky), bez něj by už byla úprava zvuku opravdu omezená.
Kromě již zmíněných efektových modulů se pro úplnost zmíním o modulu delay a reverb, jejichž funkce je jasná a chovají se stejně jako modulační efekty – výběr pouze z předpřipravených kombinací. Samotných modulačních efektů je na výběr spousta včetně AutoYa a Whammy, kterými se pyšní pouze produkty Digitechu. Žádné nové kosmoefekry RP50 neobsahuje (což je dobře :-). Noise gate, kompresor, wah a simulátor snímačů jsou to poslední , co nám ještě procesor nabídne.
Zastavil bych se ale u automatického bubeníka – v kapele jsme se shodli na tom, že „bubnuje čistěji“ než nejmenovaná konkurence, jejíž bicmen má svoje patterny „nějaké zahudlané“.
Co se týče továrních zvuků, byla vytvořena dobrá nastavení, která neobsahují žádné extrazvuky vytvořené co největším zkombinováním možných efektů. Naopak hodně jich je použitelných, případně inspirují kytaristu k dotvoření podle vlastních představ.

Ovládání

Dvoumístný displej, šestice tlačítek, dva pedály…jednodušší ovládání byste museli hledat na jiném přístroji než na kytarovém procesoru…..
Na první pohled je jasné, že většinu práce „odedřou“ oba pedály. Slouží, jak jinak, k přepínaní mezi osmdesáti patchi z nichž půlka jsou uživatelské, druhá půlka tovární. Digitech je nerozděluje do žádných bank, takže je třeba promyslet ideální pořadí zvuků.
Na první pohled je jasné také to, že při hře bude docházet k nechtěnému sešlápnutí obou pedálů. To se mi v praxi také potvrdilo, přeci jen - šířka celého efektu odpovídá šířce chodidla.
První dvojice trojúhelníkových tlačítek slouží pro přechod mezi efektovými moduly. Ty jsou reprezentovány v půlkruhu umístěnými LED diodami s označením modulů. Druhá dvojice tlačítek nastavuje hodnotu pro konkrétní modul. Tlačítkem Store se provádí zápis patche do paměti, celou editaci tedy máme zdárně za sebou. Poslední tlačítko Drums spouští bubeníka.

Další funkce

Jaká jednotka je vyjádřena číselnou hodnotou u tempa automatického bubeníka, na to jsem nepřišel. Tipnul bych si na počet úderů za sekundu (kvůli displeji zobrazený poloviční hodnotou). Pokud je to tak, pak je maximální rychlost bubeníka 200 BPS a Masters of Puppets od Metallicy si musím zahrát s někým jiným (220 BPS). Další slabinu bicích vidím v tom, že při přešlápnutí na jiný zvuk se smyčka spustí od začátku. Obě dvě chybičky najdeme i na ostatních rpéčkách. V celkovém počtu třiceti patternů si určitě každý najde svůj styl. Samostatné nastavení hlasitosti bubeníka je nutnost, kterou RP50 nepostrádá.
Půlkruh tvořený LED diodami je ideální při práci s ladičkou. Ta se aktivuje delším sešlápnutím obou pedálů – je to v podstatě režim Mute. Proč nepracuje ladička i v režimu Bypass zůstává otázkou. Kromě klasického ladění podle komorního áčka (440Hz) lze využít alternativní „dropped“ ladění.
Užitnost procesoru lze zvýšit dokoupením výrazového pedálu, který pak umí ovládat Volume,nebo efekty Wah či Whammy.

Zhodnocení

Musím konstatovat, že RP50 splnila má očekávání. V dané kategorii nejlevnějších procesorů nedisponuje žádnou funkcí navíc, na druhé straně oproti jiným efektům není o nic ochuzena. Její nevýhody jsou relativní – v porovnání s konkurencí nenalezneme žádné nedostatky, které by stály za řeč. Pokud princip efektu někomu nevyhovuje, stačí šáhnout do stejné řady po něčem dražším (viz srovnávací tabulka). Použití pro živé hraní je vzhledem k ovládání poněkud problematické. Zvukové možnosti odpovídají vysokému standardu DigiTechu.

Plusy

  • zvuk
  • hmotnost
  • cena

Mínusy

  • automatický bubeník

Publikováno se souhlasem Music Store

Jiří Polášek
Diskuse k článku

Hodnocení produktu:

Celkové hodnocení:
4/10 - já koupil téměř novou za 500 od znameho
Ovládání:
4/10 - po třech letech musim trochu vic tlačit na jeden knoflik(ale funguje),jinak bez problemu....přežila i tvrdší zachazeni:-)
Spolehlivost:
7/10 - mi se moc nelíbí
Zvuk:
5/10 - za původní cenu bych si ho nekoupil...radši bych si koupil nějakou "solidní" krabku....
Vzhled:
3/10 - na punk dobrý:-))
Cena:
9/10 - prodleva při přepínani efektů, možno přepínat jen nahoru a dolů, na druhou stranu ovladání zvládne každy
Celkové hodnocení:
3/10 - proste Digitech...
Ovládání:
3/10 -
Spolehlivost:
3/10 -
Zvuk:
3/10 -
Vzhled:
2/10 -
Celkové hodnocení:
4/10 - Měl jsem ho pujčenej na vyzkoušení, z osmdesáti zvuků je nejlepší asi ten nechutnej "umělohmotnej" fuzz. Dobrej je akorát bubeník (na cvičení) a ladička. Spousty efektů a srandiček, ale nic seriozního. Ve svojí třídě se mi ale líbí víc než ten levnej Zoom.
Ovládání:
3/10 - Nemá pedál, ovládání je hodně divoké, při hře se kvůli ovládání nedá pořádně využít to, co "umí", přepínání.
Spolehlivost:
4/10 - Ne zrovna masivní,plastová krabice. Je potřeba dávat pozor, ať ji nerozšlápnete.
Zvuk:
2/10 - Hodně záleží na vkusu, můj názor je, že tahle krabička zvuk úplně pokazí. Spousta efektů k ničemu, dá se nastavit 40 vlastních zvuků, ale nepodařilo se mi udělat zvuk, který by za něco stál. Dá se vyhrát s různým legračním kvákáním, ale na seriozní zvuk tenhle mulťák podle mě není.
Vzhled:
7/10 - Vzhledově se mi celkem líbí.
Cena:
5/10 - Za ty peníze multiefekt o ničem. Doporučuju buď našetřit na něco lepšího nebo za tu cenu koupit na inzerát dvě pořádný krabičky.
Ovládání:
4/10 -
Spolehlivost:
3/10 -
Zvuk:
3/10 - fakt slabota jen začátečníkum nahlédnout jak to maká ale jinak nedoporučuju
Vzhled:
3/10 -
Cena:
4/10 -
Celkové hodnocení:
5/10 - Pro začátky, aby člověk věděl "vo čem to je" je použitelnej.
Určitě se hodí vestavěnej bicman, nicméně chybí tomu pedál a je to dost krkolomně ovládaný.
Ovládání:
2/10 - Jedna z nejhorších mašin na ovládání, co jsem viděl...
Spolehlivost:
8/10 - Odpovídá ceně
Zvuk:
4/10 - Jsem na rozpacích - některý modulační efekty by nebyly až tak špatný, ale na můj vkus to dost šumí pří release.
Zkreslení taky nic moc, docela dobře ale makaj modely beden.

Na druhý straně - na rozdíl od jinejch značek až tak netrpí trasholdem
Vzhled:
8/10 - Pěkný, efektní
Cena:
6/10 -
Celkové hodnocení:
8/10 - RP50 sem kupoval jako cvicitko, s tim, ze ho muzu kdykoliv, kdekoliv, pichnout do PC a hrat, pouzivam v podstate pouze dva zvuky + automatickeho bubenika jako metronom, podle toho taky RP50 hodnotim
Ovládání:
5/10 - ne moc pohodlne, ale logicke
Spolehlivost:
7/10 - bez problemu
Zvuk:
8/10 - pouzivam dva zvuky 1)zkresleny - bez jakychkoli dalsich efektu a 2) cisty - simulator akusticke kytary, vzhledem k cene sem spokojeny, automatickeho bubenika pouzivam jen jako metronom, takze spokojenost
malej dodatek:doslo mi ze mam zaplej Crystalizer (featura SB X-Fi), kterej tomu dava stavu a docela dost ten zvuk ovlivnuje, bez nej je to tak za 5 :)
Vzhled:
3/10 - umelohmotnej shit
Cena:
9/10 - 2100,- novy
Celkové hodnocení:
6/10 - Budete se asi divit, ale hraju přes RP50 už leta (cca 3-4 roky) na koncertech (řekl bych nejmíň 200 hraní). Jeden zkušenější kytarista mi vyrobil asi 5 slušných zvuků (jde si s tím pohrát a vždycky záleží na aparátu i na rukách :-)) No a z těch používám v 80% případů 2.
A úplně mi to stačí - je to malý, skladný a jednoduchý ...
V lednu jsem si koupil RP350 a ještě jsem ho ani nestihl pořádně vyzkoušet, natož nastavit a vzít na kšeft.
RP50 prostě zatím vítězí.
Ovládání:
8/10 - Složitá nastavení jsou úplně k ničemu, tedy pokud hrajete opravdu hodně živě a ne doma v pokoji u počítače za dlouhých zimních večerů.
Spolehlivost:
9/10 - Vyzkoušenej zátěží několika let provozu, vydržel všechno. Cca po roce a půl začal být mizernější kontakt ve zdířce pro adaptér, zvukař do ní narval sirku a od té doby tak hraju :-))))
Pokud s tím hrajete venku a svítí sluníčko, na displeji nic moc neuvidíte, to je asi ale problém hodně přístrojů s tímto typem zobrazení. Jsem zvědav natu RP350.
Zvuk:
7/10 - Někteří zvukaři nadávají, že z toho leze trocha syntetickýho svinstva, ale to je u této třídy asi normální.
Jinak šum únosný a úroveň zvuků viz výše.
Vzhled:
6/10 - Estét zrovna nejsem.
Cena:
6/10 - Koupil jsem ho za 3990,- + myslím 500,- origo adaptér, asi v roce 2003 (?), prodejce neuvádím, je to můj kámoš :-)))))
Celkové hodnocení:
2/10 - Dost zklamaní. Podle mě je to dost nepoužitelnej mulťák. Lezou z toho akorad dva zvuky a to pila, nebo žába a pak ruzny kombinace (zkulená žába, žába přeříznutá pilou, pila v tunelu atd).
Ovládání:
4/10 - Ovládání je spíš horší než lepší. Proste dva pedály nahoru a dolu.
Spolehlivost:
7/10 - Kvalita provedení, mno myslím že tam se tomu moc vytknout nedá.
Zvuk:
2/10 - No o tom už sem se zmínil nahoře a to myslím stačí.
Vzhled:
8/10 - Jo tak jestli je na tom mulťáku neco použitelnýho, tak je to vzhled.
Celkové hodnocení:
9/10 - Nestěžuji si :)
Ovládání:
10/10 - Ovládací prvky - jednoduchost parada
Spolehlivost:
8/10 - ulomil jsem tlačítko
Zvuk:
10/10 -
Vzhled:
10/10 -
Cena:
10/10 - Cena vzhledem k možnostem Digitechu přijatelná
Celkové hodnocení:
4/10 - Za ty peníze je to zajímavá hračka pro domácí kutily. Obdoba ZOOMů, Korgů a dalších.
Ovládání:
5/10 - Klasické editování pomocí tlačítek. Trochu jiné než u ZOOM 503, který jsem měl, ale je to věc zvyku.
Líbí se mi, že Digitech netlačí nikoho do nákupu speciálního expression pedálu. Stačí k RP50 připojit obyčejný pasivní volume pedál a máte slušný Wah i Whammy.
Spolehlivost:
2/10 - Mikrospínače pod některými tlačítky jsou vymačkané, je potřeba síla a trpělivost. Ale jedná se o haléřovou položku a k výměně stačí pájka a pár minut.
Zvuk:
8/10 - Zkraje jsem byl zklamán. Asi jsem od malé krabky čekal zvuk PODa nebo VAMPa. Tedy šlo mi primárně o Higain zkreslení, do compu nebo sluchátek. RP50 hraje prostě jako slušnej multiefekt. Srovnání s někdejším ZOOMem 503 nebo Pandorou PX1 je problematické. Každá má něco. Ale RP50 vůbec není tak špatná, jak píšou ostatní recenzenti na fórech (bzučící hračka..., totální zprznění zvuku...). Je potřeba najít správnou simulaci zesilovače a dobarvit jí třeba simulací humbuckeru (zmasivnění). Názvy modelovaných ampů neberte vážně, řiďte se sluchem. Mě se pro zkreslené zvuky nejlíp líbí model British Stack. S jeho pomocí jsem, při zapojení do comba, udělal téměř přesně sound preampu Behringer GDI21 (legendárnní SansAmp GT2). Čisté a Crunch zvuky jsou docela ucházející, reakce na Volume na kytaře taky slušná.
Je-li možnost pustit výstup do compu jako stereo, uplatní se lehký chorus nebo krátký ping pong delay, který sound krásně zprostorní a prokreslí. Naopak opravdu nedoporučuju zapínat simulaci boxu. Byť jsou v manuálu uvedeny slavné předlohy beden, výsledek je naprosto tristní. Bučivej, sudovitej hukot, kterej s reálným studiovým charakterem nemá nic společného. Resp. shledal jsem v tomto směru podobnost se zvukem Rockmana Tom Scholz. Takže pro simulaci jeho zvuku by se RP50 mohla hodit. Jinak RP50 zní do compu nebo sluchátek líp bez téhle divnosti. V compu pak můžete přilišnou syrovost redukovat nějakou pluginou.
Ostatní věci jsou u Digitech tradičně na výši. Modulace, Pitch, whammy, simulace akustiky a td. Delay se dvěma nastavitelnými parametry, 3-pasmový EQ... Bubeník potěší - dobrej pro cvičení. Ladička ladí dobře. Prostě vývoj jde rychle kupředu.
Vzhled:
10/10 - Neřešim, jde o zvuk.
Cena:
10/10 - Koupil jsem jetej za 600,- . To je fakt lidovka.